
Czy startupom opłaca się być odpowiedzialnymi społecznie firmami? | Komentarz
Zmiany społeczno-ekonomiczne, klimatyczne i regulacyjne budują nowy porządek biznesowy i rynkowy, otwierając jednocześnie spektrum możliwości nie tylko dojrzałym firmom, ale także startupom. A może właśnie przede wszystkim startupom. Choćby po rosnącej liczbie firm, które identyfikowane są w corocznym rankingu Startupy Pozytywnego Wpływu widać, że młodzi przedsiębiorcy już zauważają w tym swoją szansę, a korzyści z tego działania są zarówno bezpośrednie, jak i długoterminowe.
Działania oparte na społecznej odpowiedzialności są istotnym filarem zwiększającym zaufanie ze strony konsumentów. Coraz więcej z nich, co potwierdzają liczne badania, kieruje się przy swoich decyzjach zakupowych tym, czy firmy działają w sposób etyczny, dbają o środowisko naturalne i wspierają ważne inicjatywy. Jeśli marka spełnia te warunki, są w stanie zapłacić więcej za produkt czy usługę i pozostać wobec niej lojalnymi. W budowaniu marki może to być więc wyróżnik na tle konkurencji i źródło trwałej przewagi.
Warto zwrócić uwagę na fakt, że pojawia się coraz więcej funduszy venture capital i private equity, które chcą inwestować w startupy działające zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju i oceniają je poprzez kryteria ESG. Takie firmy postrzegane są przez inwestorów jako bardziej stabilne oraz odporne na ryzyka związane z regulacjami czy problemy reputacyjne.
Dodatkowo warto zwrócić uwagę na fakt, że firmy, które opierają swoją działalność na aspektach związanych z dbałością o środowisko, będą bardziej atrakcyjne w oczach banków w momencie ubiegania się np. o kredyt na rozwój firmy. Preferencje w warunkach finansowania dla zielonych projektów stają się faktem.
W ramach obecnej unijnej perspektywy finansowej uruchamiane są i będą w najbliższej przyszłości kolejne programy z dotacjami i innym wsparciem dla startupów i MŚP, które swoją działalność opierają na obszarze green. Oznacza to wiele atrakcyjnych źródeł na rozwój takiej działalności poprzez np. dedykowane programy akceleracyjne czy wsparcie w wyjściu na rynki zagraniczne.
Społeczna odpowiedzialność biznesu do ogromna szansa dla startupów i nadal jeszcze niebieski ocean na tworzenie nowych modeli biznesowych oraz zrównoważonych produktów i usług. To także szansa na otwarcie drzwi do współpracy z dużymi graczami. Duże firmy polskie i europejskie stoją dzisiaj przed ogromnym wyzwaniem związanym z koniecznością dopasowania swoich modeli biznesowych, procesów i obowiązków sprawozdawczych związanych z przechodzeniem gospodarki na model zrównoważony. Żeby tej transformacji dokonać, potrzebują i będą potrzebować partnerów biznesowych, produktów i usług, które im w tym pomogą. Naprzeciw temu wyzwaniu staje coraz większa grupa młodych firm i startupów, które widzą w tym swoją szansę.
Startupy mają tę ogromną przewagę nad firmami dojrzałymi, że są małe, a więc zwinne, elastyczne i mogą szybko, a przynajmniej dużo szybciej niż inni, dopasowywać siebie i swoją ofertę do zmieniających się okoliczności i trendów konsumenckich. To ostatnie jest niemniej ważne. Klienci w coraz większym stopniu oczekują, że firmy będą działać w sposób etyczny i z uwzględnieniem troski o otoczenie i środowisko. Włączenie CSR do swojej strategii od samego początku może w istotny i szybki sposób odpowiedzieć na te rosnące oczekiwania.

Anna Borkowska
Dyrektorka Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego Gdynia
Materiał został oryginalnie opublikowany jako komentarz w drugiej edycji Raportu Odpowiedzialni za przyszłość, który ukazał się w październiku 2024 roku. Pełna wersja materiału dostępna pod poniższym linkiem.
30 stycznia 2025
Udostępnij
Bądź na bieżąco
Zobacz również