Credit Agricole – Kampania #mniejplastiku – ekologiczne zaangażowanie

Ponad 100 kg plastiku zużywa rocznie każdy Europejczyk. Zużyte odpady lądują głównie na wysypiskach, zaśmiecają lasy, rzeki, morza i oceany. Można zmniejszyć tę ilość, jeśli damy plastikowi drugie, a nawet… trzecie życie. Bank Credit Agricole pokazuje, że działanie na tym polu może przynosić dobre efekty dla naszego wspólnego dobra.

Świat tonie w plastikowych odpadach, a z roku na rok jest ich coraz więcej. Z raportu „The New Plastics Economy” przedstawionego w 2016 r. na Światowym Forum Ekonomicznym wynika, że co minutę do mórz i oceanów trafia blisko 20 ton plastikowych odpadów. Sama tylko Unia Europejska produkuje rocznie ponad 25 milionów ton odpadów z tworzyw sztucznych. Zaledwie 30 proc. z nich poddawanych jest recyclingowi, reszta na zawsze pozostanie w środowisku w pierwotnej postaci. Dużo gorzej jest w krajach rozwijających się. Jeśli nie powstrzymamy tej fali, to w 2050 r. w morzach będzie pływać więcej plastiku niż ryb. Świadomość tego ogromnego zagrożenia dla życia na Ziemi, jakie stanowi zużyty plastik, sprawiła, że Grupa Credit Agricole podjęła wyzwanie ograniczenia ilości wytwarzanych odpadów.

W 2019 r. Grupa przyjęła globalną strategię, której jednym z filarów był Social Project, skupiony na ograniczaniu negatywnego wpływu na środowisko. Podobne założenia znalazły się w strategii biznesowej Credit Agricole Bank Polska.

Jako firma prowadząca działalność na skalę globalną czujemy głęboką odpowiedzialność za stan środowiska, w którym wszyscy żyjemy i chcemy, żeby nasze dzieci i wnuki mogły cieszyć się czystą planetą. Jako część jednej z największych instytucji finansowych na świecie mamy w tym obszarze sporo możliwości i chcemy je wykorzystać dla naszego wspólnego dobra – wyjaśnia Jędrzej Marciniak, wiceprezes Credit Agricole Bank Polska.

Plastikowa odyseja

W 2019 r. Grupa Credit Agricole, a wraz z nią polska spółka, zaangażowały się w organizację międzynarodowego projektu „Plastic Odyssey”. W ramach tego przedsięwzięcia w rejs dookoła świata wyruszył specjalny statek-laboratorium, którego załoga uczy lokalne społeczności w Afryce, Ameryce i Azji, jak przetwarzać plastikowe odpady w przedmioty wielorazowego użytku. Celem projektu jest również wspieranie rozwoju start-upów specjalizujących się w recyklingu i upcyclingu. Polskim nawiązaniem do inicjatywy „Plastic Odyssey” jest kampania edukacyjna #mniejplastiku, zainicjowana w styczniu 2020 r. przez Credit Agricole Bank Polska wspólnie ze spółką leasingową EFL oraz z ekologiem i podróżnikiem Dominikiem Dobrowolskim.

Kampania skierowana jest do pracowników banku i naszych klientów. Chcemy wpływać na zmianę świadomości i postaw związanych z plastikiem, tak abyśmy wspólnie naszymi świadomymi decyzjami przyczyniali się do wytwarzania mniejszej ilości plastikowych śmieci – wyjaśnia Przemysław Przybylski, główny koordynator kampanii.

Mniej plastiku w górach i rzekach

Główną osią kampanii #mniejplastiku są akcje społeczne organizowane w różnych częściach Polski. Pod parasolem kampanii organizowane zostały trzy odyseje: Bałtycka, Górska i Wiślana, w ramach których wolontariusze sprzątali plaże, leśne i górskie szlaki oraz brzegi królowej polskich rzek. Dodatkowo, bank zorganizował także dwie edycje „Akcji Czysta Odra” oraz jedną edycję „Akcji Czysta Wisła”.

Łącznie przez trzy lata pokonaliśmy 2 467 km: pieszo, rowerem, kajakiem, na rolkach. Posprzątaliśmy plaże od Świnoujścia do Piasków na Mierzei Wiślanej, góry od Bieszczadów po Sudety i Wisłę od źródeł na Baraniej Górze do Mikoszewa oraz Odrę od granicy z Czechami po Zalew Szczeciński. Odbyliśmy 358 spotkań z mieszkańcami, samorządowcami i dziennikarzami. W naszych akcjach i spotkaniach wzięło udział ponad 30 tys. wolontariuszy. Razem zebraliśmy ponad 16,5 tys. worków śmieci (ok. 160 ton). I to nie jest nasze ostatnie słowo, bo kampania #mniejplastiku będzie trwała nadal – podsumowuje Przemysław Przybylski.

Wszystkim ekologicznym odysejom towarzyszyły intensywne działania edukacyjne. Bank zorganizował 15 lekcji w szkołach, kilkanaście pogadanek dla turystów i lokalnych mieszkańców oraz cztery webinary. Ponadto bank objął patronatem program edukacyjny „Stop plastik” zorganizowany przez Fundację Ekorozwoju, a także program „Mniej znaczy więcej” zainicjowany przez Polskie Stowarzyszenie Zero Waste. Do programu zaangażowało się ponad 6 tys. uczniów ze 130 szkół w całej Polsce.

Dodatkowo w ponad 50 miastach w całej Polsce można było obejrzeć plenerową wystawę „Plastikowa Odyseja” z artystycznymi zdjęciami śmieci zebranych na bałtyckich plażach i radami jak zmniejszać zużycie plastiku w codziennym życiu. Uzupełnieniem działań realizowanych w terenie jest portal informacyjny mniejplastiku.pl oraz edukacyjny podcast #mniejplastiku, którego gośćmi są eksperci i aktywiści ekologiczni, a także wolontariusze i uczestnicy akcji organizowanych przez bank.

Leśna muzyka i winyle z odpadów

Najbardziej efektownym i efektywnym elementem kampanii #mniejplastiku jest współpraca banku z Dawidem Podsiadło – najpopularniejszym polskim wykonawcą muzyki pop. Na przełomie lat 2020/21 Credit Agricole był partnerem trasy koncertowej Dawida Podsiadło pod tytułem „Leśna Muzyka”. Trasa obejmowała 57 koncertów w 16 miastach. Oprócz dostarczania muzycznych wrażeń, miała też zwrócić uwagę na problem szkodliwości jednorazowego plastiku. Elementy scenografii koncertów powstały z plastikowych odpadów zebranych w górach Beskidu Żywieckiego i na plażach w okolicach Trójmiasta. Dodatkowo w hallu każdej sali koncertowej prezentowana była edukacyjna instalacja, przypominająca o problemie zaśmiecania środowiska i podpowiadająca sposoby na jego rozwiązanie.

Po zakończeniu trasy, dzięki wspólnej inicjatywie Dawida Podsiadło i Credit Agricole, plastikowe elementy scenografii koncertowej dostały „trzecie życie” i zostały przetworzone na… płyty gramofonowe. Na każdej z płyt umieszczona została inna piosenka Dawida Podsiadło, w wyjątkowej koncertowej wersji z trasy „Leśna Muzyka”. Płyty wystawione na aukcji licytowali fani Dawida z Polski i zagranicy. Sprzedaż przyniosła blisko 100 tys. zł, które przekazane zostały dla Polskiego Stowarzyszenia Zero Waste na rzecz promocji bezodpadowego stylu życia. – Dzięki popularności licytacji, zwróciliśmy uwagę dużej grupy odbiorców na nadmiar plastiku w środowisku i konieczność jego ponownego wykorzystywania. I na tym właśnie polega przesłanie kampanii #mniejplastiku: każdy z nas może codziennie robić w swoim domu coś dobrego dla środowiska. Wystarczy tylko tego chcieć – wyjaśnia Przemysław Przybylski.

Jako firma prowadząca działalność na skalę globalną czujemy głęboką odpowiedzialność za stan środowiska, w którym wszyscy żyjemy i chcemy, żeby nasze dzieci i wnuki mogły cieszyć się czystą planetą. Jako część jednej z największych instytucji finansowych na świecie mamy w tym obszarze sporo możliwości i chcemy je wykorzystać dla naszego wspólnego dobra.

Jędrzej Marciniak,
wiceprezes zarządu
Credit Agricole Bank Polska

Materiał został oryginalnie opublikowany jako case study w pierwszej edycji Raportu Odpowiedzialni za przyszłość, który ukazał się w październiku 2023 roku. Premiera Raportu Odpowiedzialni za przyszłość 2024 odbędzie się już 4 października podczas konferencji Odpowiedzialni za przyszłość.

13 września 2024

Udostępnij