Fundacja BNP Paribas – Odpowiedzialność społeczna to odpowiedzialność za przyszłość
Działalność społeczna, w tym dzielenie się wiedzą, jest wpisane w DNA Banku BNP Paribas i Fundacji BNP Paribas. W ramach realizacji działań związanych z odpowiedzialnością społeczną, bank i fundacja tworzą autorskie programy i wspierają projekty, których celem jest wyrównywanie nierówności w dostępie do wysokiej jakości edukacji, wspieranie młodych w rozwoju potencjału, ale także w uzupełnianiu wiedzy o ważne współcześnie tematy.
Misja Edukacja
Projekt Misja Edukacja jest realizowany w Banku BNP Paribas od 2020 r. Stanowi parasol dla działań i inicjatyw partnerskich z zakresu edukacji, a jego celem jest podnoszenie wiedzy społeczeństwa z dziedziny finansów, ekologii, bezpieczeństwa, przedsiębiorczości czy psychologii. W ramach projektu zorganizowano m.in. webinaria z zakresu cyberbezpieczeństwa i zakupów w sieci, wzmacniające kompetencje cyfrowe wśród seniorów oraz bezpłatne warsztaty z diagnozy talentów i mocnych stron skierowane do najmłodszych. W ramach akcji pracownicy Banku BNP Paribas prowadzą również lekcje edukacji finansowej dla dzieci, młodzieży i seniorów. Dotychczasowa liczba uczestników lekcji to aż 12 579! Materiały do lekcji zawierają prezentacje multimedialne, scenariusze lekcji i karty pracy. Przygotowane są również w języku ukraińskim.
Cel: dobra jakość edukacji
Misja Kieszonkowe to kolejny projekt Banku BNP Paribas z zakresu edukacji finansowej. Projekt kontrybuuje do celów ONZ kluczowych z perspektywy strategii ESG Banku. Misja Kieszonkowe to autorska i pierwsza w Polsce kampania edukacji finansowej przedstawiająca kieszonkowe jako praktyczne narzędzie wprowadzania dzieci w świat samodzielnych finansów. Powstała w ramach niej strona www.misjakieszonkowe.pl. W ramach Misji powołano Kapitułę Ekspertów, złożoną z interdyscyplinarnych ekspertów/praktyków, którzy tematykę kieszonkowego pokazują z wielu perspektyw – pedagogiki, edukacji społecznej, etyki czy psychologii (m.in. dziennikarza finansowego Macieja Samcika czy prezeskę Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę, Monikę Sajkowską). Dodatkowo prowadzony jest program edukacyjny w szkołach w klasach I-III i IV-VI, wyróżniający się na tle podobnych projektów holistycznym podejściem do finansów z naciskiem na praktykę i uczenie otwartego, wrażliwego rozmawiania o pieniądzach.
Edukacją finansową Misja Kieszonkowe objęła 51 500 uczennic i uczniów szkół podstawowych w całej Polsce. W projekt zaangażowało się 1 724 nauczycielek i nauczycieli. Efekty kampanii potwierdziło badanie ankietowe, prowadzone przed i po programie, które potwierdziło, że zaproponowana edukacja finansowa była skuteczna. Dzieci udzieliły średnio o 43% więcej prawidłowych odpowiedzi po lekcjach. W przypadku najtrudniejszych pytań po lekcjach uczennice i uczniowie udzielali nawet o 70% więcej prawidłowych odpowiedzi.
Inicjatywy wspierające role kobiet w społeczeństwie
Bank realizuje również projekt „Gdzie są nasze Patronki?” kierowany do szkół (a w ostatniej edycji również do przedszkoli), które nie mają nadanego jeszcze żadnego patrona, promując tym samym nadawanie szkołom imion wybitnych kobiet. Łącznie w dwóch edycjach wzięło udział i nadało imiona patronek 30 szkół. Wśród patronek znalazły się m.in. Wanda Rutkiewicz, Agnieszka Holland, Maria Montessori czy Irena Sendlerowa. Innym projektem wspierającym była kampania „Dlaczego nie ma kobiet na banknotach?”, która miała na celu zwrócenie uwagi na rosnącą rolę kobiet w społeczeństwie.
Pracownicy banku edukują
Bankowcy dla Edukacji Finansowej Dzieci i Młodzieży BAKCYL to program koordynowany przez Warszawski Instytut Bankowości, a realizowany przez koalicję 150 banków, które choć na co dzień ze sobą konkurują, w BAKCYL-u łączą swoje siły, aby przybliżyć uczniom i uczennicom praktyczną wiedzę finansową. Bank BNP Paribas uczestniczy w programie od jego powstania w 2013 roku. Pracownicy z sektora bankowego wcielają się w rolę nauczycieli-wolontariuszy, którzy przygotowują młodych ludzi do zarządzania swoimi pieniędzmi teraz i w przyszłości. Zadaniem wolontariusza jest przeprowadzenie min. 4 lekcji edukacji finansowej w ciągu roku. W szkołach podstawowych wolontariusze prowadzili lekcję m.in. o tematyce – „Twoje pieniądze” i „Od oszczędzania do inwestowania, a w szkołach ponadpodstawowych – „Rynek finansowy – zaufanie w biznesie”, „Moje finanse – myślę przedsiębiorczo”, „Mądre inwestowanie”. W sumie od początku programu odbyło się 1 600 lekcji dla blisko 35 000 uczestników.
Edukacja nie tylko dla dzieci i młodzieży
Bank wspierając działania z zakresu edukacji nie zapomina również o seniorach. We współpracy z Krajowym Instytutem Gospodarki Senioralnej przygotował „Przewodnik po bankowości internetowej GOonline dla początkujących”. Materiał powstał na bazie badań fokusowych przeprowadzonych na grupie respondentów z grupy wiekowej 55+. Dzięki wielopoziomowej współpracy z Krajowym Instytutem Gospodarki Senioralnej przeprowadzono także cykl webinariów na specjalnej platformie www.abcsenior.com. Wśród omawianych tematów były m.in. te związane z pierwszym logowaniem do bankowości internetowej, bezpieczeństwa w sieci oraz omawiające różne formy oszczędzania.
Projekty Fundacji BNP Paribas
Misją Fundacji BNP Paribas jest zmienianie świata na taki, w którym jest mniej nierówności i w którym możemy być spokojni o przyszłość naszej planety. Mówiąc o projektach wspierających edukację nie można nie wspomnieć programu „Klasa”, czyli autorskim programie stypendialno-rozwojowego Fundacji BNP Paribas dla aspirujących absolwentek i absolwentów szkół podstawowych, którzy chcą kontynuować naukę w dobrych liceach w większych miastach, a dla których byłoby to niemożliwe bez wsparcia finansowego. Program istnieje od 2003 roku. W tym czasie ze wsparcia skorzystało blisko 900 stypendystek i stypendystów z ponad 525 miejscowości w Polsce, a Bank BNP Paribas przekazał na jego funkcjonowanie ponad 28 milionów złotych. Osoby uczestniczące w programie uczą się w liceach partnerskich w Warszawie, Krakowie, Wrocławiu, Gdyni, Szczecinie i Białymstoku. Oprócz wsparcia finansowego w trakcie nauki w liceum i na I roku studiów, mogą liczyć na pomoc fundacji w rozwijaniu swoich pasji i zaangażowania społecznego. Nad uczestnikami czuwa kadra pedagogów, która pomaga młodzieży m.in. w odnalezieniu się w nowym środowisku. W 2023 roku program „Klasa” przeszedł przegląd strategiczny, z którego wnioski zostaną uwzględnione w kolejnych, planowanych działaniach edukacyjnych Fundacji BNP Paribas.
Fundacja BNP Paribas angażuje się również we wsparcie edukacji dzieci i młodzieży z doświadczeniem uchodźczym i migracyjnym. „Wiedza do potęgi” to program tutorsko-stypendialny Fundacji Ocalenie, prowadzony w partnerstwie strategicznym z Fundacją BNP Paribas, który już od 5 lat wspiera młode osoby z doświadczeniem uchodźczym i migracyjnym w zdobywaniu wiedzy i umiejętności oraz pomaga funkcjonować w realiach polskiej szkoły. Uczestnikami programu są młode osoby w wieku 9-19 lat, uczące się w Warszawie, które ze względu na swoje doświadczenie i barierę językową mają trudności w nauce, co może również wpływać na obniżenie ich samooceny. W roku szkolnym 2023/24 wsparciem tutorskim zostało objętych aż 100 osób.
Fundacja BNP Paribas w 2023 roku została również partnerem strategicznym projektu ,,Dom Spokojnej Młodości”. Projekt zainicjowany przez Fundację OFF school ma za zadanie wspierać uczniów w uzupełnieniu wiedzy o nieobecne w programach szkolnych, a ważne dla młodych ludzi zagadnienia. Ta inicjatywa opiera się na platformie edukacyjnej ze scenariuszami lekcji, które zostały przygotowane przez organizacje i osoby eksperckie w odpowiedzi na potrzeby zgłaszane przez młodzież. Uczennice i uczniowie mogą bezpłatne pobierać materiały edukacyjne na stronie projektu, a następnie sami – jako agentki i agenci zmian – przeprowadzać zajęcia np. na godzinie wychowawczej lub podczas innych zajęć. Na platformie znajduje się też zakładka dla pedagogów i rodziców, którzy chcieliby wspierać młodzież w realizacji lekcji.
Bank Zielonych Zmian
W kwietniu 2019 r. Bank BNP Paribas zainaugurował program Bank Zielonych Zmian, którego ważną częścią jest kampania edukacyjna skierowana do pracowników i ich najbliższych. W każdej edycji, pracownicy banku otrzymują dawkę ekologicznej wiedzy – wskazówki i gotowe rozwiązania pomagające żyć w zgodzie z naszą planetą, poznają przyczyny i skutki zmiany klimatu oraz sposoby, by im przeciwdziałać. Poziom wiedzy pracownicy mogą regularnie sprawdzać w ramach quizów tematycznych. Na ekoekspertów czekają przyjazne środowisku gadżety pomagające wprowadzać w życie zasady zero waste. Bank zachęca również pracowników do podejmowania ekowyzwań i dzielenia się swoimi pomysłami i osiągnięciami. Tym samym utrwala ekopostawy wśród pracowników. W ramach kampanii powstała także specjalna strona w wewnętrznym intranecie – skarbnica wiedzy o ekologii dla pracowników BNP Paribas Bank Polska S.A. Znajdują się tam praktyczne poradniki, informacje o segregacji odpadów, kolorowanki o tematyce ekologicznej dla najmłodszych oraz – dzięki współpracy z organizatorami BNP Paribas Green Film Festival – baza filmów opowiadających o wpływie działalności człowieka na środowisko, zmianach klimatu i sposobach im przeciwdziałania. W ramach programu odbywają się spotkania inspiracyjne i warsztaty oraz webinary. Wiedzą z pracownikami banku dzielili się uznani eksperci, m.in. Franck Courchamp – twórca filmu dokumentalnego „Oddzielny gatunek” oraz Marcin Popkiewicz – fizyk jądrowy, klimatolog, autor książki „Nauka o klimacie” oraz eksperci UNEP/GRID-Warszawa.
Sustainability Community
Skupiając się w swojej działalności na kwestiach ESG oraz chcąc efektywniej realizować misję zrównoważonego rozwoju, w 2020 r. Bank BNP Paribas decyzją Zarządu powołał Radę ds. Zrównoważonego Rozwoju. Decyzją Rady ds. Zrównoważonego Rozwoju (Sustainability Council) oraz Zarządu, spośród pracowników banku wyłoniono ponad 150 osób, które sprawują funkcję Sustainability Officerów w organizacji i tym samym są częścią społeczności, której rolą jest kształtowanie i wdrażanie działań na rzecz zrównoważonego rozwoju. W maju 2022 r. Członkowie Sustainability Community wzięli udział w pierwszej edycji 6-miesięcznego programu szkoleniowego „Akademia ESG Banku BNP Paribas”, trwa właśnie jego druga edycja. Program składa się z pięciu modułów, skupionych wokół kluczowych aspektów zrównoważonego rozwoju. Zostanie zakończony testem, pozwalającym na zdobycie certyfikatu. Celem programu jest wyposażenie Sustainability Community w wiedzę i kompetencje oraz narzędzia do realizowania kluczowych zobowiązań banku z zakresu zrównoważonego rozwoju, zawartych w strategii GObeyond na lata 2022-2025, integrującej cele biznesowe z działaniami ESG.
Nie ma lepszego sposobu na długoterminowe zadbanie o swoje otoczenie, w tym otoczenie biznesowe, niż inwestycje w przyszłość poprzez edukację. Dzięki dostępnej i rosnącej wiedzy oraz doświadczeniu całe społeczeństwo będzie w stanie lepiej stawiać czoła wyzwaniom przyszłości. Fundacja BNP Paribas, jak i Bank BNP Paribas, od lat aktywnie angażują się w edukację i wspieranie rozwoju młodych ludzi. Dzięki takim programom jak „Klasa” czy „Wiedza do potęgi” możemy mieć realny wpływ na wyrównywanie nierówności społecznych, a także dawać dostęp do wiedzy i ekspertów, tam gdzie tego najbardziej brakuje.
Wierzymy, że włączając w nasze działania wszystkich, bez wyjątku, mamy ogromny potencjał do zmieniania świata na lepszy.
Joanna Gajda-Wróblewska,
prezeska Zarządu Fundacji BNP Paribas
oraz dyrektorka Biura Zaangażowania Społecznego Banku BNP Paribas
Materiał został oryginalnie opublikowany jako case study w pierwszej edycji Raportu Odpowiedzialni za przyszłość, który ukazał się w październiku 2023 roku. Premiera Raportu Odpowiedzialni za przyszłość 2024 odbędzie się już 4 października podczas konferencji Odpowiedzialni za przyszłość.
16 września 2024
Udostępnij
Bądź na bieżąco
Zobacz również